"Many succeed momentarily by what they know; some succeed temporarily by what they do; but few succeed permanently by what they are."

- Jim Dornan





måndag 4 januari 2010

Syndens begär

Att vi har begär till syndiga saker är knappast en nyhet för någon. Lite mer främmande känns uttrycket att synden har begär till oss. Men så är det. I alla fall om man får tro det Bibeln säger om saken. Redan i det fjärde kapitlet ger den oss uppenbarelse om det. Det handlar om svartsjuka och mord. Det handlar om Kain.

Och HERREN sade till Kain: "Varför är du vred och varför är din blick så mörk? 7 Är det inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du skall råda över den." 1 Mos 4:6-7

Denna lilla passus är helt klart en grundbult för att vi ska förstå livet som människa. Vi kan utan tvekan konstatera att här presenteras synden som en aktiv, personifierad maktfaktor i tillvaron. Detta intressanta perspektiv är, påstår jag, mycket negligerat i förkunnelsen av idag. När vi talar om synden (om vi ens gör det) är det mest perspektivet med ett juridiskt tillstånd som är cancellerat i och med Golgata, eller så talar vi om syndakatalogen med alla dess avarter av synder (i plural), där många av dessa "synder" ofta inte kan sägas vara annat än kulturellt avhängiga påbud. Temat som första Moseboken 4 ger oss plockas upp med besked av Paulus i Romarbrevet, kapitel 5-8. Vill du studera synd, läs de kapitlen. Där förekommer hamartia 48 ggr (av totalt 64 ggr i NT om jag inte missminner mig). De kapitlen bör med andra ord väga ganska tungt för hur vi ser på synd.

Och så till sist en fråga: Är alla synd lika inför Gud?

2 kommentarer:

Anna Westerlund sa...

jo men det måste den väl vara..? fast ofta känns det onekligen som att i alla fall vi människor gör skillnad på synd och synd...

Förkunnarbloggen sa...

I en bemärkelse tror jag att vi kan säga att alla synd är lika inför Gud. När vi ser synden som ett tillstånd - att vara bortvänd från Gud.

Men i en annan bemärkelse verkar Bibeln göra skillad på synd och synd. Sexuell synd är värre, säger Paulus. Det finns "synd som är till döds" enligt Johannes och "hädelse mot anden" som inte kan förlåtas enligt Jesus.

Det vore intressant att studera närmre tycker jag. Ju mer vi förstår synden, desto bättre kan vi förstå nåden, tror jag.

Bless you!

Gustaf